Dyrektor Wydziału: Artur ROLA
Zastępca Dyrektora Wydziału: Bożena MYNAREK
Kompetencje i zadania:
Do podstawowych zadań wydziału należy:
- W zakresie edukacji:
- kształtowania sieci i profili kształcenia w publicznych szkołach ponadgimnazjalnych,
- prowadzenie spraw z zakresu zakładania, przekształcania i likwidowania powiatowych jednostek oświatowych,
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
- prowadzenie nadzoru w zakresie działalności finansowej i administracyjnej powiatowych jednostek oświatowych,
- zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek,
- współdziałanie z Kuratorium Oświaty w zakresie zadań określonych w ustawie o systemie oświaty,
- współpraca ze związkami zawodowymi w sprawach zastrzeżonych do konsultacji,
- prowadzenie procedur związanych z mianowaniem nauczycieli,
- nadawanie tytułu zawodowego nauczyciela mianowanego,
- kierowanie dzieci i młodzieży do nauczania specjalnego zgodnie z orzeczeniami,
- kierowanie nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych lub młodzieżowych ośrodków socjoterapii zgodnie z postanowieniem Sądu,
- koordynowanie współpracy międzynarodowej szkół, organizowanie konferencji, seminariów, spotkań i szkoleń o tematyce pedagogicznej i prawa oświatowego,
- prowadzenie spraw związanych z powierzaniem przez Zarząd stanowisk kierowniczych w oświacie,
- ocena pracy dyrektorów powiatowych jednostek oświatowych,
- opiniowanie kandydatów powoływanych na stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach,
- opracowanie zasad wynagradzania nauczycieli zgodnie z ustawowym obowiązkiem nałożonym na organ prowadzący,
- prowadzenie spraw osobowych dyrektorów powiatowych jednostek oświatowych,
- nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez powiat,
- nadzorowanie Sytemu Informacji Oświatowej w jednostkach,
- przygotowanie i analiza danych statystycznych z zakresu oświaty,
- prowadzenie spraw z zakresu finansowania powiatowych jednostek oświatowych,
- współpraca z powiatowymi jednostkami oświatowymi w zakresie planowania i realizacji budżetu,
- opracowywanie zbiorczego projektu budżetu w zakresie oświaty i wychowania, kultury i sztuki, kultury fizycznej i sportu,
- opracowanie układu wykonawczego budżetu dla obsługiwanych działów,
- sporządzanie okresowych pisemnych informacji z realizacji budżetu po stronie dochodów i wydatków,
- opracowywanie „harmonogramu realizacji dochodów i wydatków” oraz wprowadzanie zachodzących zmian,
- przygotowywanie wniosków w sprawie zmian w dochodach i wydatkach budżetowych,
- naliczanie należnej dotacji dla szkół niepublicznych i przygotowywanie wniosków o przekazanie środków,
- przygotowywanie wniosków dotyczących przekazywania środków finansowych szkołom i placówkom oświatowym,
- nadzór nad realizacją dochodów i wydatków budżetowych w obsługiwanych działach.
- analiza wynagrodzeń nauczycieli w związku z art. 30 Karty Nauczyciela,
- analiza sprawozdań z kontroli zarządczej podległych jednostek.
- W zakresie kultury:
- dbałość o dziedzictwo kulturowe regionu,
- pomoc samorządom gminnym z terenu powiatu w realizacji zadań z zakresu polityki kulturalnej,
- realizacja przedsięwzięć dot. zlecania zadań z zakresu kultury i ochrony dóbr kultury,
- współdziałanie w realizacji zadań z zakresu kultury z Małopolskim Ośrodkiem Kultury , instytucjami upowszechniania kultury z terenu powiatu oraz stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi,
- koordynacja imprez o zasięgu regionalnym i powiatowym,
- opracowywanie materiałów dotyczących projektowania i realizacji budżetu Powiatu w zakresie kultury,
- prowadzenie ewidencji zespołów amatorskiego ruchu artystycznego, twórców i działaczy kultury, instytucji upowszechniania kultury, zabytków,
- podejmowanie działań zmierzających do promocji kultury regionalnej w Polsce i za granicą,
- dbałość o ochronę zabytków,
- wspieranie prac konserwatorskich i restauratorskich obiektów zabytkowych,
- ewidencja społecznych opiekunów zabytków,
- koordynacja działalności Powiatowego Młodzieżowego Domu Kultury w Starym Sączu.
- W zakresie sportu:
- prowadzenie całości spraw związanych z ewidencją Uczniowskich Klubów Sportowych (analiza dokumentów ewidencyjnych, wydawanie decyzji, prowadzenie rejestru Uczniowskich Klubów Sportowych),
- nadzór nad działalnością stowarzyszeń sportowych działających na terenie powiatu,
- opracowywanie materiałów dotyczących projektowania i realizacji budżetu Powiatu w zakresie kultury fizycznej i sportu
- koordynacja działalności Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Piwnicznej- Zdroju,
- organizacja i nadzór nad powiatowymi eliminacjami sportu szkolnego,
- współpraca z powiatowymi stowarzyszeniami sportowymi w zakresie organizacji powiatowych imprez sportowych,
- koordynacja programów rozwoju najpopularniejszych dyscyplin sportowych na terenie.
- Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami wydziału.